Slechthorende medewerker2017-11-23T10:27:18+00:00

Speciale coaching voor slechthorenden in hun werkomgeving

Slechthorend en toch fijn aan het werk?

Als werkgever heeft u wellicht ook slechthorende medewerkers in dienst genomen. In dat geval heeft u vast ook al gemerkt dat deze mensen geneigd zijn om hun beperking te compenseren met een bovengemiddelde inzet en motivatie. Het zijn gouden werknemers!

Maar verkijk u niet op de impact van slechthorendheid op de werkvloer. In het begin is er van alle kanten aandacht en begrip. Er is tijd voor gewenning nodig en die wordt vaak moeiteloos gegeven. Maar dan…
Na die eerste periode raakt de handicap op de achtergrond. De slechthorende medewerker is misschien wel een meester in het verbergen van zijn verminderde gehoor. Er komen nieuwe mensen bij, teams veranderen, een teamchef wordt vervangen.

Juist dan loopt de communicatie stroef. Schijnbaar zonder aanwijsbare reden. De medewerker krijgt niet alles mee, trekt zich terug, raakt steeds vermoeider. De kans bestaat zelfs dat hierdoor wrijving in uw team ontstaat. Door gebrek aan kennis ontbreekt het aan begrip én de handigheid om de nadelen van de handicap te omzeilen: iets wat voorheen schijnbaar moeiteloos ging.

Voorkom dit en blijf die gouden medewerker en uw team af en toe extra begeleiding aanbieden. Dat houdt iedereen scherp, gemotiveerd en betrokken; de gouden driehoek voor een goede organisatie. Uiteraard is dit altijd 100% maatwerk, waarbij ik goede resultaten boek met een mix van de volgende diensten:

1. Advies voor u en uw medewerker

Wat gaat goed? Wat kan beter? Op welke manieren kunt u het beste met elkaar communiceren? Is het takenpakket van de medewerker passend? Zijn er aanpassingen nodig? Op deze en andere vragen help ik u antwoord te vinden, samen met uw medewerker.

2. Persoonlijke begeleiding voor uw slechthorende medewerker

Individuele coaching maakt uw medewerker veerkrachtiger. We onderzoeken op welke manier de medewerker met zijn slechthorendheid omgaat, waar hij moeite mee heeft. Daarna bepalen we waar we aan werken:

  • grenzen bewaken?
  • regelmogelijkheden en herstelmomenten inbouwen?
  • assertiviteit?
  • communicatie?
  • mogelijkheden voor andere werkzaamheden onderzoeken?

We bepalen het samen. Ons doel is prettig aan het werk, met oog voor een goede balans tussen productiviteit en rust.

3. Advies voor (gesubsidieerde) hulpmiddelen

Wat voor middelen zijn er om uw slechthorende medewerker te helpen? Meer dan u wellicht denkt. Zoals soloapparatuur, alarmering of bijvoorbeeld een schrijftolk. Ik adviseer u en uw medewerker hierover graag en ondersteun u bij het aanvragen van subsidies of vergoedingen.

4. Teamtraining in omgaan met slechthorende collega

Hoe is het om slechthorend te zijn? Waar nodig laat ik uw team dat zelf ervaren. Zo ontdekken de horende collega’s welke belemmeringen er zijn als je slecht hoort. Deze training is gericht op een betere samenwerking, waarbij begrip en uitwisseling van informatie over slechthorendheid & werk centraal staan. Het team maakt onderlinge afspraken over de communicatie en de samenwerking.

Lees ook over mijn werkwijze. Of maak nu een afspraak met mij. Samen maken we weer een gezond werkend team.

Maak een afspraak

Communicatietips

  • Spreek duidelijk en articuleer goed
  • Gebruik natuurlijke gebaren en mimiek
  • Kijk de ander aan tijdens het praten
  • Ga niet met uw rug naar het licht staan
  • Praat om de beurt
  • Zoek een rustige omgeving met weinig andere geluiden
  • Vraag of de ander u heeft verstaan
  • Schrijf afspraken op
  • Reageert u op een geluid, leg dit dat uit
  • Neem de tijd

Nuttige links

Er is veel informatie over omgaan met slechthorendheid. Voor meer informatie of een download, klik op het logo van de organisatie.