Speciale coaching voor slechthorenden in hun werkomgeving

Slechthorende medewerkers ook fijn aan het werk!

Als werkgever heb je misschien ook slechthorende medewerkers in dienst. In dat geval heb je vast ook al gemerkt dat deze mensen geneigd zijn om hun beperking te compenseren met een bovengemiddelde inzet en motivatie. Het zijn gouden werknemers!

Maar verkijk je niet op de impact van slechthorendheid op de werkvloer. In het begin is er van alle kanten aandacht en begrip. Er is tijd voor gewenning nodig en die wordt vaak moeiteloos gegeven. Maar dan…
Na die eerste periode raakt de handicap op de achtergrond. De slechthorende medewerker is misschien wel een meester in het verbergen van zijn verminderde gehoor. Er komen nieuwe mensen bij, teams veranderen, een teamchef wordt vervangen.

Juist dan loopt de communicatie stroef, zonder een duidelijk aanwijsbare reden. De medewerker krijgt niet alles mee, trekt zich terug, raakt steeds vermoeider. De kans bestaat zelfs dat hierdoor wrijving in het team ontstaat. Door gebrek aan kennis ontbreekt het aan begrip én de handigheid om samen naar praktische oplossingen te zoeken: iets wat voorheen moeiteloos ging.

Voorkom dit en biedt die gouden medewerker extra begeleiding aan

Dat houdt iedereen scherp, gemotiveerd en betrokken; de gouden driehoek voor een goede organisatie.
Je kunt bij mij terecht voor begeleiding, 100% op maat! We stellen samen vast waar jullie het meest mee geholpen zijn. Vaak is dit een mix van de volgende diensten:

  1. advies voor jou en je medewerker
  2. persoonlijke (loopbaan)begeleiding voor je slechthorende medewerker
  3. verzuimbegeleiding als de medewerker op dit moment ziek thuis zit
  4. advies en ondersteuning rondom (gesubsidieerde) hulpmiddelen
  5. eventuele teamtraining

1. Advies voor jou en je medewerker

Wat gaat goed? Wat kan beter? Op welke manieren kunnen jullie het beste met elkaar communiceren? Is het takenpakket van de medewerker passend? Zijn er aanpassingen nodig? Op deze en andere vragen help ik je antwoorden te vinden, samen met je medewerker.

2. Persoonlijke begeleiding voor je slechthorende medewerker

Individuele coaching maakt je medewerker weer veerkrachtig. We onderzoeken op welke manier de medewerker met zijn slechthorendheid omgaat, waar hij moeite mee heeft. Daarna bepalen we waar we aan werken:

  • grenzen bewaken?
  • regelmogelijkheden en herstelmomenten inbouwen?
  • assertiviteit?
  • communicatie?
  • mogelijkheden voor andere werkzaamheden onderzoeken?

We bepalen het samen. Ons doel is prettig aan het werk, met oog voor een goede balans tussen productiviteit en rust.

3. Verzuimbegeleiding

Zit de slechthorende medewerker ziek thuis? Voor een goed herstel is het noodzakelijk te kijken hoe het verzuim is ontstaan. Vaak is een slechthorende medewerker jaren over zijn eigen grenzen gegaan en weet hij zelf niet hoe dit om te buigen naar een gezonde balans. Hier help ik bij. Ik maak afspraken met de bedrijfsarts en leidinggevende, de medewerker begeleid ik individueel. Samen zorgen we voor een gezonde en kansrijke re-integratie.

4. Advies voor (gesubsidieerde) hulpmiddelen

Wat voor middelen zijn er om slechthorende medewerkers te helpen? Meer dan je wellicht denkt. Zo is er soloapparatuur, alarmering of misschien kan de medewerker gebruik maken van een schrijftolk. Ik adviseer jullie graag en ondersteun bij het aanvragen van subsidies of vergoedingen.

5. Teamtraining ‘Samenwerken horende(n) en slechthorende(n)

Hoe is het om slechthorend te zijn? In deze interactieve training/teamsessie is veel ruimte om ervaringen te delen, vragen te stellen, feedback te geven en krijgen. Aanvullend kunnen horende teamleden ervaren hoe het is om slechthorend te zijn. Zo ontdekken de horende collega’s welke belemmeringen er zijn als je slecht hoort. Deze training is gericht op een betere samenwerking, waarbij begrip en uitwisseling van informatie over slechthorendheid & werk centraal staan. Afsluitend maken de teamleden onderling afspraken over de communicatie en de samenwerking. Lees meer over mijn werkwijze als dit verhaal je aanspreekt.

En als je wilt weten of mijn aanpak werkt, lees dan hier de ervaring van een slechthorende medewerker. 

Meteen een afspraak maken kan natuurlijk ook. Samen maken we weer een gezond werkend team!

Maak een afspraak

Communicatietips

  • Spreek duidelijk en articuleer goed
  • Gebruik natuurlijke gebaren en mimiek
  • Kijk de ander aan tijdens het praten
  • Ga niet met je rug naar het licht staan

  • Praat om de beurt
  • Zoek een rustige omgeving met weinig andere geluiden
  • Vraag of de ander je heeft verstaan

  • Schrijf afspraken op
  • Reageer je op een geluid? Leg dit dat uit!

  • Neem de tijd

Nuttige links

Hoorinfotheek

Ben je doof(blind), slechthorend, drager van een CI of BCD en wil je onafhankelijk advies over (aanvullende) hulpmiddelen? Wil je in alle rust verschillende hulpmiddelen uitproberen?

Bij de Hoorinfotheek krijg je advies op maat en wordt je geïnformeerd over de nieuwste ontwikkelingen. Vind je het prettig als ik met je meega? Ook dat kunnen we afspreken.

Je kunt bij de Hoorinfotheek niets kopen. Zo ben je altijd verzekerd van een onafhankelijk advies.

Voor meer informatie klik je op het logo hieronder.