Klanten over mij2017-11-10T13:39:18+00:00

Klanten over mij:

‘Doe toch eens méér met de persoonlijke ervaringen van je klanten! Je website vertelt zo weinig over hoe je werkt, wat mensen kunnen verwachten, dat soort dingen. Ik ben eigenlijk heel benieuwd naar het verhaal van jouw klanten! Wat voor soort mensen komen er dan, met wat voor problemen en wat gebeurt er dan?’

Deze vragen en opmerkingen heb ik het afgelopen jaar veel gehoord, en ter harte genomen. Samen met Marieke, schrijfster en journaliste, is het idee ontstaan om vanaf de zomer 2017, mijn klanten in een interview meer aan het woord te laten. Ik heb besloten om bij de plaatsing geen namen te vermelden. Je leest hier de ervaringen van klanten waarvan het traject is afgerond. Marieke Laauwen verzorgde de interviews. Ben je nieuwsgierig geworden naar Marieke? Lees dan verder op deze pagina. Na de interviews stelt ze zich aan je voor. 

Hartelijke groet,
Esther

Wie is Marieke Laauwen?

Een van de vervelendste zinnen die je in een uitnodiging kan aantreffen vind ik: “Neem een persoonlijk voorwerp mee om jezelf mee voor te stellen”. Ik kan nooit kiezen wat ik mee wil nemen. Ik lees, ik houd bijen, ik moeder, ik geef fietsles en dan ben ik eigenlijk pas net begonnen met de opsomming. De laatste keer heb ik mijn Playmobil-imker een week mee de Ardennen in gesleept. Misschien zet ik haar de volgende keer op een fiets, met een kind achterop en een boek onder de arm. Oh èn een pen, want ik schrijf ook. Voor het geld èn mijn plezier (en dat het liefst tegelijkertijd)!

Ik ben dus schrijver en toch vind ik de zin: “Schrijf je ook eventjes iets over jezelf”, misschien nog wel erger dan die over een ‘persoonlijk voorwerp’. Je kunt als schrijver moeilijk zeggen dat je niet kunt schrijven, maar over mijzelf schrijven vind ik dus ook gewoon lastig. Het probleem is hetzelfde: Ik wil zo veel vertellen. Gelukkig blog ik al even en schrijf ik al jaren columns dus als je het allemaal wilt weten dan ben je hier van harte welkom.

En dan laten we het op deze plek even bij wat echt belangrijk is: Als schrijver en als journalist vertel ik verhalen. Soms mijn eigen verhalen, vaak andermans verhalen. Ik geloof in de verbindende kracht van die verhalen. Ik geloof dat het in de mens zit om verhalen te vertellen en informatie uit verhalen te halen. Als ik interview help ik mensen hun eigen verhaal te vertellen. Ik ben er goed in het verhaal helder te krijgen en zo te verwoorden dat het het verhaal van de ander blijft. In zijn of haar eigen woorden.

En zo ontstond in een gesprek met Esther het idee om haar klanten te interviewen. Omdat ik zelf als ik op zoek ben naar een schilder, een oppas, een huisarts of een loopbaancoach rondvraag naar andermans ervaringen. Hoe beviel het? Ik zoek iemand die hetzelfde probleem heeft als ik èn de oplossing al gevonden heeft. Ik vind het perspectief van de klant interessant omdat ik me met die klant kan identificeren. We hebben immers hetzelfde probleem.

Ik ben opgeleid als journalist, niet als reclameschrijver en ik hecht waarde aan het onderscheid. De voorwaarde bij deze interviews was dus dat ik alles mocht vragen en alles mocht opschrijven. Ook dat wat er eventueel niet goed ging. Ik wil immers het verhaal van de klant vertellen. Maar het mooie is: uiteindelijk schrijf ik zo, met de verhalen van haar klanten, natuurlijk ook een verhaal over Esther. Hoeft ze dat niet zelf te doen. Boft zij even…

Marieke Laauwen