Timemanagement 2017-11-23T10:34:31+00:00

Timemanagement Groningen

Lopen uw mensen vast in hun werk?

Komt een medewerker om in zijn werk? Krijgt hij geen grip op de hoeveelheid en laat hij daardoor steken vallen? Grote kans dat hij moeite heeft met werkzaamheden ordenen, taken overdragen, hulp vragen. Kortom: efficiënt omgaan met tijd.

Vooral in een team hebben medewerkers invloed op elkaars werkzaamheden. Een medewerker die moeilijk ‘Nee’ kan zeggen, wordt nog wel eens overladen met werk. Soms worden werkzaamheden dubbel gedaan, of pakt niemand ze juist op.

Hoe zit dit in uw team?

Zijn taken nog steeds evenredig verdeeld? Doet iedereen waar hij goed in is? Wordt er efficiënt samengewerkt? Hoe help je elkaar binnen een team? Als er ook maar één persoon is die vastloopt, achterop raakt of het bijltje er ongemerkt een beetje bij neergooit, heeft het hele team er last van.

Het risico van zo’n situatie?
Verlies aan kwaliteit, opstapeling van klachten, slecht imago van de organisatie…
Dat klinkt wat ver gezocht. Zo’n vaart loopt het niet, denkt u wellicht.

Maar mag ik dat eens omdraaien?

Stel dat u achteraf, of na een crisis, terugkijkt en tot de conclusie komt dat het allemaal is ontstaan op één afdeling. Bij één persoon? Dat u toen, met de kennis van dat moment, dacht dat het kwam door tijdelijke werkdruk. Dat later pas bleek dat die medewerker steeds verder vastliep in een vol hoofd, een volle werkplek, stapels documenten?

Een cursus timemanagement lost dat trouwens niet op.

Daar krijgt uw medewerker alleen te horen: ‘zo moet u het doen’. Maar eenmaal terug op kantoor is er direct weer een dag werk extra opgehoopt. De leidinggevenden schuiven nog net zoveel taken op zijn of haar bord. En de achterstand belemmert nog steeds het effectief werken op dit moment.

Er is een andere oplossing. Geen cursus, maar coaching.
Om te beginnen gaan we daarin de omgeving erbij betrekken. We vragen betrokkenheid van de medewerker én team én leidinggevende.

De eerstvolgende afspraak gaan we opruimen. Letterlijk, digitaal en in real life. Is er een kast nodig? Dan komt er een kast! We zorgen dat er tijd wordt ingeruimd om op te ruimen. En om die taak af te maken.

Pas dán start de echte coaching.

Want dat is waar het om draait: de medewerker leren hoe hij of zij hier, in deze omgeving, op deze werkplek en met deze structuur, een eigen systeem ontwikkelt om overzicht te houden. Er zijn tools en systemen genoeg, veel teveel zelfs. Het gaat erom om datgene te gebruiken wat past bij uw medewerker.

En daarmee kom ik tot de kern.

Want het coachende gedeelte zit dus ook tussen de regels door. Inzicht in je eigen voorkeursgedrag, assertiviteit om nee te zeggen, communicatievaardigheden om dingen over te dragen, verwachtingen te managen en daadkracht om overzicht te houden en deadlines te halen.

Is de time-coaching daarom duurder dan een training of cursus?

Het is maar hoe je het bekijkt. De coaching is in ieder geval heel waardevol. Het resultaat blijkt in de praktijk namelijk voelbaar in het hele team en dat werkt door in de hele organisatie:

  • Minder gezucht en gesteun
  • Ruimte om mee te denken
  • Geen gedoe om zoekgeraakte documenten
  • Minder discussie
  • Sneller werken

Is dat wat u wilt?

Ik vind het leuk om te laten zien dat dit soort trajecten vrijwel altijd slagen!

Lees hier mijn laatste blog over Timemanagement
Of bel voor een kennismaking

Nog niet overtuigd van mijn expertise op dit vlak? Lees dan onderstaand interview waarvoor ik in 2015 werd benaderd door Intermediair: 

Interview Esther Roelofs met Intermediair

Je wordt constant afgeleid door collega’s, je mailbox loopt over en de telefoon blijft maar rinkelen.
Tijd voor timemanagement! Lees het hele artikel op Intermediair >>>

door Wouter Boonstra

Timemanagement

Dit levert het op
  • Uw medewerkers zien door de bomen weer een prachtig bos.
  • Uw team heeft inzicht in eigen gedrag en gedrag van de ander.
  • Dubbel werk doen wordt voorkomen.
  • Medewerkers werken prettiger en efficiënter samen.

Timemanagement coaching en training Esther Roelofs Groningen