Verzuimbegeleiding2017-11-23T10:30:46+00:00

Voorkom verzuim

Werkt uw goede medewerker zich over de kop?

Maakt u zich zorgen om de gezondheid van uw medewerker? Is hij té betrokken bij zijn werk? Reageert hij steeds vaker negatief? Werkt hij altijd door of zit er juist bijna geen gang meer in? Grote kans dat uw medewerker tegen een burn-out aan zit. Misschien zit uw medewerker al oververmoeid thuis?

Ruim 1 op de 7 werknemers leidt aan burn-out klachten!

Denkt u dat het in uw organisatie wel meevalt?

Bent u juist zo blij met de betrokkenheid van uw team? Heeft u inspirerende mensen om u heen verzameld die juist net zo enthousiast zijn als de directie zelf? Hangt er echt een goede sfeer in het bedrijf?

Juist dán loop je gevaar. Want juist die betrokken, enthousiaste en gedreven medewerkers gaan gemakkelijk over hun grens.

Die ene brompot die al jaren op zijn vaste plek zit? Die bewaakt zijn eigen grenzen wel. En die ervaren salesmanager met een huilbaby thuis die nog deeltijd studeert? Die heeft al geleerd hoe hij alle ballen in de lucht kan houden. Maar die hele groep daartussen? De jonge honden in het bedrijf, de carrièremakers en de teamleiders die zo ontzettend graag willen? Die lopen het meeste gevaar.

Kom in actie wanneer uw medewerker:

  • te veel uren maakt, ook thuis
  • alles zelf én goed wil doen
  • erg hulpvaardig is
  • al langere tijd moe of futloos overkomt
  • steeds vaker negatief of cynisch reageert

Wacht u op een beter moment?

Wilt u nog even wachten met ingrijpen? Is de ergste werkdruk binnenkort voorbij? Of denkt u dat de rust terugkeert na de fusie, de deadline of oplevering van dat belangrijke project?

Dat hoor ik vaak. En het is logisch. Iets met de wens als vader van de gedachte.

Maar het is niet reëel. Een bijna burn-out is een soort zelfkokende snelkookpan die zelf blijft zorgen voor de overdruk. Die stopt niet als de omgeving terugzakt naar ontspanning.

Het wegnemen van de druk is wél een eerste stap die de overwerkte medewerker nodig heeft. Dat kan door een korte ziekmelding, de stekker moet er even uit.

Maar dan? Lang thuisblijven is geen optie. Het lost niets op. Als de medewerker weer aan het werk gaat, is er niets veranderd.

Wat helpt wel?

Aanpakken bij de bron.

Alle mensen zijn flexibel, in staat om zich aan te passen als werk of organisatie daarom vraagt. Maar als er te lang wordt gerekt, of in de verkeerde richting, dan beschadigt de veerkracht van een medewerker. Er komt een lek in het veerkrachtsysteem en dan gaat letterlijk ‘de rek eruit’ zodat een burn-out nauwelijks nog valt te voorkomen.

En de huisarts dan?

Of de ARBO-dienst?

Hun voorgeschreven rust helpt niet op de werkvloer. Want burn-out komt vanuit het eigen gedrag van de medewerker. En dat gedrag heeft een reden: het is verankerd in hun persoonlijkheid, hun voorkeursgedrag.

Daarom is het nodig om inzicht te krijgen waarom je als medewerker zo doet.
Om vervolgens nieuw gedrag daarvoor in de plaats te zetten.

Overwerkte medewerkers hebben tijd nodig. Want omdat burn-out meestal de meest gedreven medewerkers treft, zijn zij net zo vasthoudend in hun oude patronen.

Bied uw mensen geen rust, maar hulp

Dát helpt! Iemand die hen leert reflecteren: Wat doe ik eigenlijk? Waarom doe ik dit? En doe ik hier goed aan? Dat moet je oefenen, in de praktijk, op de werkplek.

Daarom is ziekteverzuim een kwestie van coaching, veel meer dan een kwestie van de huisarts. Is er meer aan de hand? Dan blijkt dit gauw genoeg en kan er alsnog worden doorverwezen naar aanvullende hulpverlening. Maar daar hoeven we op voorhand niet vanuit te gaan.

Zit uw zieke medewerkers net thuis?

Of bent u bang dat dat niet lang meer op zich laat wachten? Voorkom dat uw zieke medewerker de druk laat overslaan op de hele afdeling, of een fout maakt die de hele organisatie belast.

Ik kom graag langs voor een helder gesprek, een concreet plan van aanpak en een redelijke offerte. Bel gerust voor een afspraak.

Of lees eerst meer over mij of mijn werkwijze.

Ja, ik wil een afspraak

Symptomen van burn-out

  • Slapeloosheid
  • Opgewondenheid
  • Onzekerheid
  • Angst
  • Hartkloppingen
  • Hoofdpijn
  • Opgeblazen gevoel
  • Kortademigheid
  • Onrust
  • Vermoeidheid
  • Stramheid
  • Gespannen spieren
  • Besluiteloosheid
  • Verminderde concentratie
  • Continu piekeren
  • Geen zin in seks
  • Veel roken
  • Veel drinken
  • Snel huilen
  • Onderpresteren

Bron: leren.nl

7 Tips voor meer veerkracht

  • Durf te kijken naar uw angsten
  • Leer dagelijks van kleine dingen te genieten
  • Train uw assertiviteit
  • Ontdek uw talenten en zet ze in
  • Ontdek uw passie in uw beroepsleven en realiseer die ook
  • Slaap voldoende (7- 8 uur) en zorg voor rustpauzes
  • Neem regelmatig tijd voor uzelf